Warunki wsparcia finansowego

Zasady finansowania zadań ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie

„Zasady finansowania zadań ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie” to kompendium wiedzy o zakresie i sposobach otrzymania wsparcia materialnego w danym roku kalendarzowym.

Rada Nadzorcza Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie zmieniła „Zasady finansowania zadań ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie” na rok 2025. Uchwałą nr 121-2024 Rady Nadzorczej z dnia 20 grudnia 2024 r. w sprawie ustalenia zasad udzielania i umarzania pożyczek oraz trybu i zasad udzielania i rozliczania dotacji przez WFOŚiGW w Krakowie ogłoszony został tekst jednolity „Zasad…” obowiązujących od 01.01.2025 r. Zapraszamy wszystkich zainteresowanych współpracą z Funduszem do lektury załączonego poniżej dokumentu.

Zobacz i pobierz aktualne
Zasady finansowania zadań ze środków WFOŚiGW w Krakowie
na rok 2025 (prosimy kliknąć w link).

 


 








WSTĘP

 
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie może finansować następujące zadania z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej, określone w art. 400a ust. 1 pkt 2, 2a, 5-9a, 11-22 i 24-42 ustawy Prawo ochrony środowiska:
  
1) przedsięwzięcia związane z ochroną wód;
 
2) przedsięwzięcia związane z wdrożeniem programu działań, o którym mowa w art. 104 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne;
 
3) wspomaganie realizacji zadań modernizacyjnych i inwestycyjnych służących ochronie środowiska i gospodarce wodnej, w tym dotyczących instalacji lub urządzeń ochrony przeciwpowodziowej i obiektów małej retencji wodnej, zaopatrzenia ludności w wodę, odprowadzania i oczyszczania ścieków oraz instalacji i urządzeń służących ponownemu wykorzystaniu wód;
 
4) działania z zakresu zagospodarowania odpadów nielegalnie przemieszczonych, w przypadkach, o których mowa w art. 23-25 rozporządzenia (WE) nr 1013/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie przemieszczania odpadów (Dz. Urz. UE L 190 z 12.07.2006, str. 1), wspomaganie realizacji zadań przeciwdziałających nielegalnemu przemieszczaniu odpadów, w tym tworzenia miejsc spełniających warunki magazynowania odpadów, o których mowa w art. 24a ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach;
 
5) koszty gospodarowania odpadami z wypadków, o których mowa w ustawie z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach;
 
6) przedsięwzięcia związane z gospodarką odpadami;
 
7) wykonywanie badań i pomiarów związanych z odpadami przez organy Inspekcji Ochrony Środowiska oraz badań laboratoryjnych w zakresie zawartości metali ciężkich w bateriach lub akumulatorach przez Inspekcję Handlową;
 
8) finansowanie w całości lub w części wpisów w sprawach prowadzonych przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska przed sądami administracyjnymi;
 
9) koszty usunięcia odpadów i gospodarowania nimi w przypadku, o którym mowa w art. 26a ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach;
 
10) koszty przeprowadzania czynności, o których mowa w art. 10b ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska (Dz. U. z 2023 r. poz. 824, 1195 i 1719), i kontroli, o których mowa w art. 9 ust. 1 tej ustawy, w tym pobierania próbek oraz wykonywania pomiarów i analiz na potrzeby działań kontrolnych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2a lit. a, na zasadach określonych w art. 28f ust. 3 i 4 tej ustawy;
 
11) przedsięwzięcia związane z ochroną powierzchni ziemi, z wyłączeniem remediacji polegających na samooczyszczaniu;
 
12) przedsięwzięcia związane z niepolegającą na samooczyszczaniu remediacją historycznego zanieczyszczenia powierzchni ziemi, jeżeli obowiązanym do przeprowadzenia remediacji jest regionalny dyrektor ochrony środowiska lub władająca powierzchnią ziemi jednostka samorządu terytorialnego;
 
13) badania i upowszechnianie ich wyników oraz postęp techniczny w zakresie ochrony środowiska i gospodarki wodnej;
 
14) rozwój przemysłu produkcji środków technicznych i aparatury kontrolno-pomiarowej, służących ochronie środowiska i gospodarce wodnej;
 
15) rozwój sieci stacji pomiarowych, laboratoriów i ośrodków przetwarzania informacji, służących badaniu stanu środowiska;
 
16) system kontroli wnoszenia przewidzianych ustawą opłat za korzystanie ze środowiska, w szczególności tworzenie baz danych podmiotów korzystających ze środowiska obowiązanych do ponoszenia opłat;
 
17) wspomaganie realizacji zadań państwowego monitoringu środowiska, innych systemów kontrolnych i pomiarowych oraz badań stanu środowiska, a także systemów pomiarowych zużycia wody i ciepła;
 
18) wspomaganie systemów gromadzenia i przetwarzania danych związanych z dostępem do informacji o środowisku;
 
19) działania polegające na zapobieganiu i likwidowaniu poważnych awarii oraz szkód górniczych, a także ich skutków;
 
20) prowadzenie obserwacji terenów zagrożonych ruchami masowymi ziemi oraz terenów, na których występują te ruchy;
 
21) przeciwdziałanie klęskom żywiołowym i likwidowanie ich skutków dla środowiska;
 
22) zapobieganie wprowadzaniu do środowiska i przeciwdziałanie rozprzestrzenianiu się w środowisku inwazyjnych gatunków obcych w rozumieniu art. 3 pkt 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1143/2014 z dnia 22 października 2014 r. w sprawie działań zapobiegawczych i zaradczych w odniesieniu do wprowadzania i rozprzestrzeniania inwazyjnych gatunków obcych (Dz. Urz. UE L 317 z 04.11.2014, str.35, z późn. zm.);
 
23) zapobieganie skutkom zanieczyszczenia środowiska lub usuwanie tych skutków, w przypadku, gdy nie można ustalić podmiotu za nie odpowiedzialnego;
 
24) działania związane z poprawą stanu środowiska na wielkoobszarowych terenach zdegradowanych, o których mowa w ustawie z dnia 16 czerwca 2023 r. o wielkoobszarowych terenach zdegradowanych;
 
25) przedsięwzięcia związane z ochroną powietrza;
 
26) wspomaganie wykorzystania lokalnych źródeł energii odnawialnej oraz wprowadzania bardziej przyjaznych dla środowiska nośników energii;
 
27) wspomaganie ekologicznych form transportu;
 
28) działania z zakresu rolnictwa ekologicznego bezpośrednio oddziałujące na stan gleby, powietrza i wód, w szczególności prowadzenie gospodarstw rolnych produkujących metodami ekologicznymi położonych na obszarach podlegających ochronie na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody;
 
29) opracowywanie audytów krajobrazowych;
 
30) działania związane z utrzymaniem i zachowaniem parków oraz ogrodów, będących przedmiotem ochrony na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
 
31) opracowywanie planów ochrony dla obszarów podlegających ochronie na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody oraz prowadzenie monitoringu przyrodniczego;
 
32) przedsięwzięcia związane z ochroną i przywracaniem chronionych gatunków roślin lub zwierząt;
 
33) przedsięwzięcia związane z ochroną przyrody, w tym urządzanie i utrzymanie terenów zieleni, zadrzewień, zakrzewień oraz parków;
 
34) zadania związane ze zwiększaniem lesistości kraju oraz zapobieganiem szkodom w lasach i likwidacją tych szkód, spowodowanych przez czynniki biotyczne i abiotyczne;
 
35) profilaktykę zdrowotną dzieci zamieszkałych na obszarach, na których występują przekroczenia standardów jakości środowiska;
 
36) zadania związane z racjonalnym wykorzystaniem żywności oraz przeciwdziałaniem jej marnowaniu;
 
37) edukację ekologiczną oraz propagowanie działań proekologicznych i zasady zrównoważonego rozwoju;
 
38) przygotowywanie i obsługę konferencji krajowych i międzynarodowych z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej;
 
39) działania z zakresu gromadzenia i rozpowszechniania informacji o najlepszych dostępnych technikach oraz działania związane z rejestracją i analizą wniosków o wydanie pozwolenia zintegrowanego i wydanych pozwoleń zintegrowanych, o których mowa w art. 206 i 212;
 
40) opracowywanie i wdrażanie nowych technik i technologii w zakresie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, w szczególności dotyczących ograniczania emisji i zużycia wody, a także efektywnego wykorzystywania paliw;
 
41) wydatki na nabywanie, utrzymanie, obsługę i zabezpieczenie specjalistycznego sprzętu i urządzeń technicznych, służących wykonywaniu działań na rzecz ochrony środowiska i gospodarki wodnej;
 
42) wojewódzkie programy ochrony środowiska, programy ochrony powietrza, plany działań krótkoterminowych, programy ochrony przed hałasem, programy ochrony i rozwoju zasobów wodnych, plany gospodarki odpadami, plany gospodarowania wodami oraz krajowy program oczyszczania ścieków komunalnych, a także wspomaganie realizacji i systemu kontroli tych programów i planów;
 
43) zadania służące wsparciu polskich technologii środowiskowych w kraju i za granicą, będące elementami polityki ochrony środowiska i pozostające w kompetencji ministra właściwego do spraw klimatu;
 
44) współfinansowanie projektów inwestycyjnych, kosztów operacyjnych i działań realizowanych z udziałem środków pochodzących z Unii Europejskiej niepodlegających zwrotowi;
 
45) przygotowywanie dokumentacji przedsięwzięć z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej, które mają być współfinansowane ze środków pochodzących z Unii Europejskiej niepodlegających zwrotowi;
 
46) współfinansowanie projektów inwestycyjnych, kosztów operacyjnych i działań realizowanych z udziałem środków bezzwrotnych pozyskiwanych w ramach współpracy z organizacjami międzynarodowymi oraz współpracy dwustronnej;
 
47) współfinansowanie przedsięwzięć z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej realizowanych na zasadach określonych w ustawie z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 407 i 1079);
 
48) przedsięwzięcia związane z wdrażaniem i funkcjonowaniem systemu ekozarządzania i audytu (EMAS) oraz systemu weryfikacji technologii środowiskowych (ETV);
 
49) finansowanie, w części, funkcjonowania azyli dla zwierząt w rozumieniu art. 5 pkt 1e ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody;
 
50) inne zadania służące ochronie środowiska i gospodarce wodnej, wynikające z zasady zrównoważonego rozwoju i zgodne z polityką ochrony środowiska.

ROZDZIAŁ I. ZASADY OGÓLNE

 

§ 1

1. Pomoc finansowa Funduszu odbywa się przez:

1) udzielanie oprocentowanych pożyczek, w tym pożyczek przeznaczonych na zachowanie płynności finansowej,

2) udzielanie dotacji,

3) nagrody za działalność na rzecz ochrony środowiska i gospodarki wodnej, niezwiązaną z wykonywaniem obowiązków pracowników administracji rządowej i samorządowej,

4) udzielanie poręczeń:

a) spłaty kredytów lub pożyczek,

b) spłaty odsetek od kredytów lub pożyczek,

c) zwrotu przyznanych środków

– pod warunkiem przeznaczenia tych kredytów, pożyczek lub środków na cele z zakresu ochrony środowiska lub gospodarki wodnej oraz ustanowienia zabezpieczeń na rzecz Funduszu na wypadek roszczeń wynikających z tytułu wykonania obowiązków poręczycieli;

5) dofinansowanie zadań z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej realizowanych przez państwowe jednostki budżetowe;

6) oraz w innych formach przewidzianych przepisami Prawa ochrony środowiska.

2. Podmiot, który będzie uprawniony do ubiegania się o dotację na podstawie ogłoszonego przez Fundusz programu pomocowego, na realizację danego zadania może również złożyć wniosek o udzielenie pożyczki (bez możliwości umorzenia) na to zadanie. W takim przypadku suma udzielonej pomocy finansowej w formie dotacji i pożyczki nie może przekroczyć 100% kosztów kwalifikowanych netto zadania.

3. Fundusz może wprowadzić nowe instrumenty finansowe lub uczestniczyć we wdrażaniu zewnętrznych mechanizmów wsparcia, zgodnie z przepisami prawa krajowego oraz Unii Europejskiej, posiadając odpowiednią zdolność instytucjonalną oraz pełnić rolę pośredników finansowych, o których mowa w art. 38 ust. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006.

4. Fundusz może odmówić udzielenia dofinansowania w razie dużego ryzyka ekonomicznego związanego z brakiem lub znacznie utrudnioną możliwością odzyskania od beneficjenta udzielonego dofinansowania pochodzącego ze środków publicznych w całości lub w części,
w szczególności w przypadku:

a) prowadzenia postępowania egzekucyjnego przeciwko beneficjentowi, w tym w szczególności egzekucji z nieruchomości stanowiących własność lub współwłasność beneficjenta lub będących w użytkowaniu wieczystym przez beneficjenta;

b) obciążenia nieruchomości stanowiących własność lub współwłasność beneficjenta lub będących w użytkowaniu wieczystym przez beneficjenta, hipoteką lub innymi ograniczonymi prawami rzeczowymi, bądź prawami osobistymi na rzecz innych osób trzecich;

c) niezgodności treści księgi wieczystej nieruchomości stanowiącej własność lub współwłasność beneficjenta lub będących w użytkowaniu wieczystym przez beneficjenta z rzeczywistym stanem prawnym;

d) wystąpienia innych okoliczności wskazujących na istotne ryzyko utraty przez beneficjenta tytułu prawnego do nieruchomości stanowiących własność lub współwłasność beneficjenta lub będących w użytkowaniu wieczystym przez beneficjenta;

e) złożenia w stosunku do beneficjenta wniosku o ogłoszenie upadłości, otwarcia likwidacji lub złożenia wniosku w sprawie wszczęcia postępowania restrukturyzacyjnego lub stwierdzenia w ramach prowadzonych postępowań upadłości beneficjenta, likwidacji przedsiębiorstwa beneficjenta, restrukturyzacji beneficjenta lub innego podobnego postępowania.

 

§ 2

1. Fundusz udziela pomocy finansowej na realizację przedsięwzięć i zadań zgodnie z niniejszymi „Zasadami…”, listą przedsięwzięć priorytetowych, „Kryteriami wyboru przedsięwzięć finansowanych ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie”, „Procedurami wyboru przedsięwzięć finansowanych ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie” i „Katalogiem kosztów kwalifikowanych oraz jednostkowych kosztów osiągnięcia efektu ekologicznego Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie” oraz w zależności od możliwości finansowych Funduszu.

2. Fundusz jest dysponentem środków publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 z późn. zm.).

3. Pomoc finansowa ze środków Funduszu w formach przewidzianych w § 1 „Zasad …” oraz częściowe umorzenia pożyczek udzielane są z uwzględnieniem przepisów Unii Europejskiej i przepisów krajowych dotyczących udzielania pomocy publicznej, w tym z zachowaniem procedury określonej w ustawie z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 702).

4. Podmioty podlegające przepisom ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 z późn. zm.) zobowiązane są wydatkować udzieloną pomoc finansową z Funduszu z zastosowaniem przepisów tej ustawy.

5. Podmioty niepodlegające ustawie Prawo zamówień publicznych zobowiązane są do wyboru dostawców lub wykonawców w drodze wyboru najkorzystniejszej oferty, z zachowaniem zasad konkurencyjności, jawności, celowości i zasady uzyskania najlepszych efektów.
 

Podrozdział I.I
Programy, umowy i porozumienia

§ 3

1. Na realizację wybranych zadań Fundusz może ogłaszać programy, które uchwalane są przez Zarząd i zatwierdzone przez Radę Nadzorczą. Programy ogłaszane są na stronie internetowej Funduszu.
2. Fundusz może zawierać z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, bankami lub innymi podmiotami umowy lub porozumienia o wspólnym finansowaniu przedsięwzięć służących ochronie środowiska i gospodarce wodnej, przy czym warunki wspólnego finansowania, które nie zostały uregulowane w niniejszych „Zasadach…”, podlegają każdorazowo podaniu do wiadomości Rady Nadzorczej. Procedury naborów oraz regulaminy powyższych programów oraz ich zmiany zatwierdzane są przez Zarząd i podlegają każdorazowo podaniu do wiadomości Radzie Nadzorczej.
3. Pomoc finansowa ze środków Funduszu na przedsięwzięcia realizowane ze środków Unii Europejskiej i zagranicznych odbywa się z uwzględnieniem wymogów i zasad zawartych w odpowiednich programach i mechanizmach finansowych.
4. Zadania finansowane ze środków Unii Europejskiej i zagranicznych mają pierwszeństwo w przyznawaniu środków przez Fundusz przed innymi zadaniami.
5. Przy ocenie zadań finansowanych ze środków Unii Europejskiej i zagranicznych, zadań polegających na modernizacji lub remoncie istniejącej infrastruktury środowiska, zadań realizowanych na terenach uzdrowiskowych, a także zadań nietypowych nie stosuje się wskaźników jednostkowych kosztów osiągnięcia efektu ekologicznego oraz wskaźników ekonomicznych.
6. Fundusz w ramach posiadanych środków rozpatruje wnioski dotyczące zadań ujętych w projektach, które uzyskały potwierdzenie dofinansowania ze środków Unii Europejskiej i zagranicznych poza terminami określonymi przez Zarząd wynikającymi z § 6 ust.1 „Zasad …”.
 

Podrozdział I.II
Zakres podmiotowy i przedmiotowy dofinansowania

§ 4

1. O pomoc finansową ze środków Funduszu mogą ubiegać się podmioty realizujące przedsięwzięcia i zadania z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej wymienione we Wstępie do „Zasad…”, które są właścicielami/współwłaścicielami lub użytkownikami wieczystymi nieruchomości, budynków, obiektów i urządzeń, z którymi związana jest dana inwestycja. W przypadku ubiegania się o pomoc finansową przez więcej niż jednego wnioskodawcę, wymóg powyższy dotyczy jednego z wnioskodawców.
W przypadkach szczególnych Fundusz może udzielić pomocy finansowej podmiotom lub inwestorom posiadającym inny tytuł prawny pod warunkiem, że:

a) udzielona pomoc finansowa nie będzie korzystniejsza niż ta, którą otrzymałby właściciel/współwłaściciel lub użytkownik wieczysty (wymóg nie znajduje zastosowania w przypadku dofinansowania udzielanego dla szpitali oraz podmiotów leczniczych, których założycielem lub większościowym udziałowcem jest jednostka samorządu terytorialnego oraz dla hospicjów) oraz:

b) umowa zawarta pomiędzy tym podmiotem a właścicielem/współwłaścicielami lub użytkownikiem wieczystym lub podmiotem legitymującym się innym tytułem prawnym do nieruchomości, budynków, obiektów lub urządzeń, jest umową zawartą na czas nieokreślony albo na czas określony nie krótszy niż okres spłaty pożyczki i okres trwałości projektu. Przy czym termin obowiązywania umowy nie może zakończyć się przed upływem terminów określonych w umowie o dofinansowanie zadania.

c) w przypadku prowadzenia inwestycji/przedsięwzięcia na współwłasności wymagana jest pisemna zgoda na realizację zadania udzielona przez wszystkich współwłaścicieli.

2. W zakresie określonym w niniejszych „Zasadach…” o pomoc finansową mogą ubiegać się w szczególności:

1) jednostki samorządu terytorialnego,

2) państwowe jednostki budżetowe oraz instytucje gospodarki budżetowej,

3) szpitale i inne podmioty lecznicze, hospicja,

4) domy opieki społecznej,

5) państwowe i samorządowe instytucje kultury,

6) instytuty badawcze oraz uczelnie publiczne,

7) kościelne osoby prawne,

8) spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe,

9) osoby fizyczne i spółki cywilne,

10) spółki prawa handlowego,

11) spółki wodne,

12) inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych,

13) pozostałe osoby prawne.

3. Udzielenie pomocy finansowej jest uzależnione od:

1) wywiązywania się Wnioskodawcy ze zobowiązań cywilnoprawnych wobec Funduszu oraz z obowiązku uiszczania opłat za korzystanie ze środowiska, opłat za usługi wodne i opłat podwyższonych (dotyczy zadań z zakresu gospodarki wodno-ściekowej) oraz administracyjnych kar pieniężnych za nieprzestrzeganie wymogów ochrony środowiska. Jeżeli Wnioskodawcą jest związek międzygminny lub stowarzyszenie gmin, to zasada ta dotyczy wszystkich gmin/członków stowarzyszenia wchodzących w jego skład;

2) udokumentowania zbilansowania finansowania kosztów zadania, a w przypadku dofinansowania zadań z innych źródeł – potwierdzenie uzyskania dofinansowania z innych źródeł.

4. Fundusz może udzielać pomocy finansowej na zadania:

1) związane z montażem instalacji solarnej lub instalacji fotowoltaicznej, których minimalna moc wynosi 10 kW (dla jednej instalacji),

2) związane z montażem pomp ciepła o mocy minimum 40 kW,

3) związane z montażem kotłów na biomasę o mocy minimum 40 kW,

W przypadku kilku źródeł ciepła, o których mowa w pkt 2)-3) powyższe warunki dotyczą łącznej mocy.

5. Fundusz może udzielać pomocy finansowej w przypadku zadań związanych z budową lub przebudową oczyszczalni ścieków o przepustowości co najmniej 10 m3/dobę.

6. Fundusz może udzielać pomocy finansowej w przypadku zadań związanych z dociepleniem przegród budowlanych o łącznej powierzchni powyżej 600 m2 (dla jednego budynku, liczona bez powierzchni stolarki okiennej i drzwiowej) lub dociepleniem przegród budowlanych o łącznej powierzchni powyżej 600 m2 (dla więcej niż jednego budynku, liczona bez powierzchni okiennej i drzwiowej) w przypadku zadań realizowanych przez jednostkę samorządu terytorialnego.

7. W przypadku robót budowlanych polegających na dociepleniu budynku należy spełnić wymagania minimalne dotyczące energooszczędności i ochrony cieplnej przewidziane w przepisach techniczno-budowlanych dla przebudowy budynku określone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 1422, z późn. zm.), obowiązujące od 31 grudnia 2020 roku.

8. Fundusz może udzielać pomocy finansowej na budowę sieci wodociągowej wyłącznie przy spełnieniu jednego z następujących warunków:

a) gdy zadanie realizowane jest wraz z budową sieci kanalizacji sanitarnej lub w przypadku, gdy teren objęty budową wodociągu został już skanalizowany;

b) gdy zadanie realizowane jest w ramach spójnego programu wodociągowo-kanalizacyjnego;

c) gdy gmina, na terenie której realizowana jest inwestycja, posiada program rozwiązujący problem gospodarki wodno-ściekowej.

9. Fundusz może udzielać pomocy finansowej na budowę/modernizację sieci kanalizacji sanitarnej oraz wodociągowej w przypadku, gdy ilość odprowadzanych ścieków wynosi minimum 2 190 m3/rok.

10. Fundusz może udzielać pomocy finansowej na budowę ścieżek rowerowych zgodnych z projektem koncepcyjnym lub innym dokumentem równoważnym – o długości co najmniej 1 500 m, a poniżej tej wartości wyłącznie na realizację ścieżek nawiązujących do już istniejącej infrastruktury ścieżek.

11. Fundusz może udzielać pomocy finansowej na zakup sprzętu przeznaczonego dla OSP oraz samochodów posiadających dopuszczenie do użytkowania w jednostkach ochrony przeciwpożarowej wymagane zgodnie z ustawą z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1047 z późn. zm.). OSP powinna być wpisana do Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego, ujęta w Planie rozszerzenia sieci KRSG ustalonym przez Małopolskiego Wojewódzkiego Komendanta Państwowej Straży Pożarnej lub posiadać pozytywną opinię Małopolskiego Wojewódzkiego Komendanta Państwowej Straży Pożarnej.
 

§ 5

Fundusz nie udziela pomocy finansowej na następujące zadania:

1) na wykonanie całości lub części składowej nowo realizowanego zadania inwestycyjnego, jeżeli jego wykonanie wynika z wymogów ochrony środowiska i prawa budowlanego (nie dotyczy zadań związanych z budową instalacji OZE),

2) na wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, nie będącej elementem kompleksowego projektu termomodernizacyjnego,

3) na termomodernizację budynków przy zastosowaniu powłok termoceramicznych,

4) na montaż kotłowni na paliwa kopalne,

5) na wymianę punktów świetlnych bez systemu sterowania i oszczędności energii,

6) w przypadku zadań inwestycyjnych: na sporządzenie dokumentacji projektowej (z wyjątkiem zadań realizowanych w formule „zaprojektuj i wybuduj”) i na nadzór inwestorski i autorski,

7) na wydawanie oraz prenumeratę czasopism,

8) na wykonanie studni głębinowych oraz usuwanie wyrobów zawierających azbest jeśli wnioskodawcą byłyby osoby fizyczne.

 

Podrozdział I.III
Zagadnienia proceduralne

§ 6

1. Terminy rozpatrywania wniosków o pomoc finansową w danym roku kalendarzowym ustala Zarząd najpóźniej do dnia 31 grudnia roku poprzedniego. Wyznaczenie dodatkowego terminu rozpatrywania wniosków jest możliwe, o ile Fundusz dysponuje wystarczającymi środkami na ten cel.

2. Wniosek o pomoc finansową należy złożyć na formularzu obowiązującym w Funduszu.

3. Wniosek należy złożyć, w wyznaczonym terminie w dwóch wersjach, tj.:

1) elektronicznej (edytowalny PDF, bez podpisów) przez Portal Beneficjenta WFOŚiGW w Krakowie z konta Wnioskodawcy (www.portal.wfos.krakow.pl). Wniosek elektroniczny nie stanowi podstawy rozpatrzenia wniosku.

2) podpisanej – wniosek oraz wymagane załączniki, podpisane przez osoby upoważnione należy dostarczyć w wybrany sposób:

– w wersji papierowej do biura Wojewódzkiego Funduszu (ul. Kanonicza 12, 31-002 Kraków),

– przez ePUAP (z konta Wnioskodawcy) na skrytkę Wojewódzkiego Funduszu (adres skrytki ePUAP: /wfosigwkrakow/SkrytkaESP)

– przez eDoręczenia.

Obie wersje wniosku, o których mowa w ppkt 1) i 2) muszą wpłynąć do Wojewódzkiego Funduszu ostatniego dnia ogłoszonego naboru (decyduje data wpływu na dziennik podawczy lub skrytkę ePUAP Wojewódzkiego Funduszu).

4. O terminie złożenia wniosku decyduje data jego wpływu do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie

5. W uzasadnionych przypadkach, Fundusz przed rozpatrzeniem wniosku o udzielenie pomocy finansowej, może zażądać od Wnioskodawcy opinii lub ekspertyz sporządzonych (na koszt Wnioskodawcy) przez ekspertów wybranych w uzgodnieniu z Funduszem, a dotyczących celowości lub efektywności techniczno-ekonomicznej wnioskowanego o udzielenie pomocy przedsięwzięcia, jak również samodzielnie zlecić ich wykonanie.

6. Ocena wniosku odbywa się z zachowaniem trybu i warunków wynikających z postanowień zawartych w niniejszych „Zasadach…”, z listy przedsięwzięć priorytetowych oraz „Procedur wyboru przedsięwzięć finansowanych ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie” i „Kryteriów wyboru przedsięwzięć finansowanych ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie” oraz „Katalogu kosztów kwalifikowanych oraz jednostkowych kosztów osiągnięcia efektu ekologicznego Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie”.

7. W przypadku niekompletności wniosku, Fundusz może wezwać do jego uzupełnienia, wyznaczając Wnioskodawcy w tym celu odpowiedni termin. Nieuzupełnienie wniosku w wyznaczonym terminie skutkuje jego odrzuceniem.

8. Wnioskodawca zobowiązany jest dostarczyć do Funduszu dokumenty wymagane do zawarcia:
a) umowy pożyczki – w terminie 8 miesięcy od daty podjęcia przez Fundusz decyzji
o przyznaniu pomocy finansowej;
b) umowy dotacji – w terminie wyznaczonym przez Fundusz w piśmie.

9. O terminie złożenia dokumentów wynikających z § 6 ust. 8 decyduje data wpływu na dziennik podawczy lub skrytkę ePUAP Funduszu.

10. Po upływie terminów, o których mowa w ust. 8, Wnioskodawca nie może skutecznie domagać się udzielenia pomocy finansowej.

11. Złożenie wniosku o przyznanie pomocy finansowej nie jest równoznaczne z przyznaniem dofinansowania. Nie gwarantuje się również przyznania dofinansowania w wysokości oczekiwanej przez Wnioskodawcę.

12. W przypadku gdy z dokumentów przedstawionych do zawarcia umowy pożyczki wynikają mniejsze parametry techniczno-ekologiczne niż przedstawione we wniosku o dofinansowanie, Zarząd może poddać wniosek ponownej ocenie i w miarę posiadanych środków podjąć decyzję o przyznaniu dofinansowania na zmienionych warunkach lub o odrzuceniu wniosku. Fundusz informuje beneficjenta na piśmie o decyzji Zarządu.

13. W przypadku gdy z dokumentów przedstawionych do zawarcia umowy dotacji wynika inny zakres rzeczowy lub ekologiczny zadania i Beneficjent wystąpi z prośbą o zmianę zakresu, Zarząd rozpatruje sprawę na posiedzeniu, a decyzję umieszcza się w protokole z posiedzenia Zarządu. Fundusz informuje Beneficjenta na piśmie o decyzji Zarządu.

14. Strony umowy o dofinansowanie mogą uzgodnić nowe warunki umowy w wypadku zaistnienia okoliczności zmieniających warunki realizacji zadania, na które nie miały wpływu mimo zachowania należytej staranności, a także w innych uzasadnionych przypadkach. Wniosek o uzgodnienie nowych warunków umowy wraz z uzasadnieniem powinien wpłynąć do Funduszu przed upływem umownych terminów realizacji przyjętych zobowiązań
(o terminie złożenia wniosku decyduje data jego wpływu na dziennik podawczy Funduszu
(w przypadku wersji podpisanej elektronicznie – data wpływu na skrzynkę podawczą ePUAP Funduszu)).
 

§ 7

1. Udzielenie pomocy finansowej ze środków Funduszu, której wartość jednostkowa nie przekracza 0,5% przychodów uzyskanych przez Fundusz w roku poprzednim następuje na podstawie uchwały Zarządu, a powyżej tej wartości wniosek Zarządu wymaga zatwierdzenia uchwałą przez Radę Nadzorczą.

2. Podjęcie uchwały, o której mowa w ust. 1, nie jest równoznaczne z udzieleniem pomocy finansowej. Zobowiązanie do udzielenia pomocy finansowej następuje z dniem podpisania umowy pomiędzy Wnioskodawcą a Funduszem.
 

§ 8

1. Środki finansowe z przyznanej pomocy finansowej przekazywane są na realizację dyspozycji płatniczych wystawionych każdorazowo na Beneficjenta. W uzasadnionych przypadkach środki finansowe mogą być przekazywane na podstawie faktur/rachunków/innych dokumentów księgowych wystawionych na podmioty wskazane przez Beneficjenta.
2. Dokumenty księgowe muszą być zatwierdzone do zapłaty przez osoby upoważnione, sprawdzone pod względem merytorycznym i odpowiadać wymogom formalno-rachunkowym wynikającym z powszechnie obowiązujących przepisów prawnych, określających warunki jakim muszą odpowiadać dowody księgowe.
3. Beneficjent przedkłada do Funduszu kopie faktur/rachunków potwierdzone przez niego za zgodność z oryginałem, a dotyczące wydatków, które zostały poniesione przez niego na realizację zadania objętego pomocą finansową. Fundusz może żądać od Beneficjenta okazania do wglądu oryginałów przedkładanych przez Beneficjenta dokumentów do rozliczenia zrealizowanego/realizowanego zadania.
Powyższe dotyczy również dokumentów przedkładanych podczas kontroli realizowanej przez Fundusz. Po okazaniu oryginałów przez Beneficjenta, pracownik Funduszu może wykonać ich kopię i potwierdzić ją za zgodność z okazanym oryginałem.
Beneficjent ma obowiązek opisać oryginały faktur/rachunków, zgodnie z zasadami określonymi w umowie o dofinansowanie lub według wzoru zamieszczonego na stronie internetowej Funduszu.
4. Fundusz nie finansuje kwot zabezpieczeń wynikających z zawartych umów pomiędzy Beneficjentem a wykonawcą lub dostawcą.
5. Fundusz nie udziela pomocy finansowej na zadania zrealizowane przed datą złożenia do Funduszu wniosku o dofinansowanie.
6. Okres kwalifikowalności kosztów rozpoczyna się z dniem złożenia wniosku o dofinansowanie. W przypadku, gdy jest to niezbędne do zrealizowania zadania, Zarząd może podjąć uchwałę o rozliczeniu faktur lub rachunków wystawionych przed datą złożenia do Funduszu wniosku o dofinansowanie.
 

§ 9

1. Udzielenie pomocy finansowej wymaga złożenia przez Wnioskodawcę oświadczenia, że wybór wykonawcy zamówienia, którego przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane, został lub zostanie dokonany przy zastosowaniu procedur określonych w ustawie z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 z późn. zm.).
2. Warunek określony w ust. 1 nie dotyczy udzielania zamówień publicznych niepodlegających obowiązkowi stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych. W takim przypadku ubiegający się o pomoc finansową składa oświadczenie, w którym wskazuje, że dokonał wyboru wykonawcy oraz dokonał wydatków w sposób celowy i oszczędny z zachowaniem zasad uczciwej konkurencji, jawności i zasady uzyskania najlepszych efektów z danych nakładów. Jeśli ubiegający się o pomoc finansową jest zamawiającym w rozumieniu ustawy Prawo zamówień publicznych, wskazuje jednocześnie podstawę prawną zwolnienia.
3. Fundusz zastrzega sobie prawo przeprowadzenia kontroli zadania na każdym etapie: aplikowania o środki Funduszu, realizacji zadania, w okresie obowiązywania umowy oraz trwałości projektu.
4. Beneficjent zobowiązany jest do umieszczenia informacji, że zadanie zostało dofinansowane ze środków Funduszu. Forma informacji określana jest w umowie o dofinansowanie.

ROZDZIAŁ II. ZASADY UDZIELANIA POŻYCZEK

 

§ 10

1. O pożyczkę ze środków Funduszu mogą ubiegać się Wnioskodawcy realizujący przedsięwzięcia i zadania w zakresie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, które wymienione zostały we Wstępie do „Zasad…”.
2. Pożyczki udzielane są na okres minimum 3 (trzech) lat, z wyjątkiem pożyczek płatniczych udzielanych na warunkach określonych w § 11 ust. 2 „Zasad …”.
3. Pożyczki udzielane ze środków Funduszu mogą dotyczyć finansowania do 100% kosztów kwalifikowanych netto, jeżeli nie przekraczają one wskaźników stosowanych przez Fundusz (za wyjątkiem zadań finansowanych ze środków Unii Europejskiej i zagranicznych, gdzie nie stosuje się wskaźników).
 

§ 11

1. Dla pożyczek Fundusz stosuje oprocentowanie:

a) w przypadku pożyczek w wysokości do 5.000.000,00 zł – oprocentowanie według zmiennej stopy procentowej określonej w umowie, ustalonej w odniesieniu do stopy redyskonta weksli ogłaszanej przez NBP w wysokości 0,8 stopy redyskonta weksli, lecz nie mniej niż 3,50% oraz nie mniej niż 3,20% dla gmin o wartości wskaźnika G określonego dla roku poprzedzającego rok zawarcia umowy pożyczki poniżej 1594,81 i dla powiatów o wartości wskaźnika P określonego dla roku poprzedzającego rok zawarcia umowy pożyczki poniżej 299,58

b) w przypadku pożyczek w wysokości powyżej 5.000.000,00 do 10.000.000,00 zł – oprocentowanie według zmiennej stopy procentowej określonej w umowie, ustalonej w odniesieniu do stopy redyskonta weksli ogłaszanej przez NBP w wysokości 0,8 stopy redyskonta weksli, lecz nie mniej niż 2,60% oraz nie mniej niż 2,50% dla gmin o wartości wskaźnika G określonego dla roku poprzedzającego rok zawarcia umowy pożyczki poniżej 1594,81 i dla powiatów o wartości wskaźnika P określonego dla roku poprzedzającego rok zawarcia umowy pożyczki poniżej 299,58 (z uwzględnieniem § 11 ust. 2 „Zasad…”)

c) w przypadku pożyczek w wysokości powyżej 10.000.000,00 zł – oprocentowanie według zmiennej stopy procentowej określonej w umowie, ustalonej w odniesieniu do stopy redyskonta weksli ogłaszanej przez NBP w wysokości 0,8 stopy redyskonta weksli, lecz nie mniej niż 2,00% oraz nie mniej niż 1,80% dla gmin o wartości wskaźnika G określonego dla roku poprzedzającego rok zawarcia umowy pożyczki poniżej 1594,81 i dla powiatów o wartości wskaźnika P określonego dla roku poprzedzającego rok zawarcia umowy pożyczki poniżej 299,58 (z uwzględnieniem § 11 ust. 2 „Zasad…”).

2. Dla pożyczek płatniczych oraz dla pożyczek udzielanych wraz z dotacją na realizację tego samego zadania, Fundusz stosuje oprocentowanie według zmiennej stopy procentowej określonej w umowie, ustalanej w odniesieniu do stopy redyskonta weksli ogłaszanej przez NBP, w wysokości 0,8 stopy redyskonta weksli, lecz nie mniej niż 3,60% rocznie.

3. Dla pożyczek przyznawanych na finansowanie zadań związanych z remontem urządzeń służących ochronie środowiska i gospodarki wodnej, Fundusz stosuje oprocentowanie według zmiennej stopy procentowej określonej w umowie, ustalanej w odniesieniu do stopy redyskonta weksli ogłaszanej przez NBP, w wysokości 0,8 stopy redyskonta weksli, lecz nie mniej niż 2,50% rocznie (z uwzględnieniem § 11 ust. 2 „Zasad …”).

4. Na wniosek pożyczkobiorcy Fundusz może udzielić pożyczki oprocentowanej w wysokości niepowodującej wystąpienia pomocy publicznej z uwzględnieniem § 11 ust. 1-3 „Zasad…”. Próg oprocentowania powodującego wystąpienie pomocy publicznej ustala się na podstawie zmiennej stopy bazowej publikowanej przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów i „Procedury ustalania wysokości marży do wyliczenia stopy referencyjnej przy udzielaniu pożyczek przez WFOŚiGW w Krakowie będący podmiotem udzielającym pomocy publicznej” przyjętej przez Zarząd.
 

§ 12

1. Spłata pożyczki wraz z odsetkami następuje zgodnie z postanowieniami zawartymi w umowie.
2. Odsetki są naliczane od dnia wypłaty kolejnych transz pożyczki do dnia spłaty kolejnych rat pożyczki, zgodnie z terminami spłaty rat pożyczki określonymi w umowie pożyczki. Wcześniejsza spłata rat kapitałowych pożyczki bez zawarcia aneksu do umowy nie powoduje zmiany wysokości należnych odsetek umownych.
3. Okres karencji w spłacie pożyczki nie może przekroczyć 12 (dwunastu) miesięcy od daty wykorzystania pożyczki określonej w umowie.
4. Okres spłaty pożyczki, której wartość wynosi 1.000.000,00 zł lub więcej, nie może przekroczyć 12 (dwunastu) lat – łącznie z okresem karencji, zaś okres spłaty pożyczki, której wartość wynosi poniżej 1.000.000,00 zł nie może przekroczyć 10 (dziesięciu) lat – łącznie
z okresem karencji, z zastrzeżeniem ust. 5.
5. W przypadku pożyczek płatniczych nie ma zastosowania okres karencji, o którym mowa w ust. 3, a harmonogram spłaty uzależniony jest od przewidywanego terminu uzyskania przez Beneficjenta zwrotu środków z Unii Europejskiej i zagranicznych.
6. W uzasadnionych przypadkach dotyczących zadań współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej i zagranicznych, Zarząd może wydłużyć okres spłaty pożyczki do lat 15 (piętnastu).
 

§ 13

1. Fundusz bada zdolność Beneficjentów do spłaty pożyczki, a w przypadku jednostek samorządu terytorialnego wymaga opinii o możliwości spłaty pożyczki wydanej przez Regionalną Izbę Obrachunkową.
2. Zawarcie umowy pożyczki następuje po wydaniu pozytywnej opinii przez Komisję Pożyczkową. Pozytywna opinia Komisji Pożyczkowej jest uzależniona od oceny sytuacji finansowej Pożyczkobiorcy i akceptacji proponowanego zabezpieczenia spłaty pożyczki.
 

§ 14

1. Fundusz na zabezpieczenie spłaty pożyczki wraz z odsetkami wymaga ustanowienia podwójnego zabezpieczenia, przy czym podstawowym zabezpieczeniem jest weksel in blanco wraz z deklaracją wekslową.
2. Fundusz może zdecydować o ustanowieniu jednego zabezpieczenia w przypadku jednostek samorządu terytorialnego i spółek handlowych, w których:

1) udział Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej wynosi 100% kapitału zakładowego lub 100% liczby akcji lub udziałów

lub

2) 100% liczby akcji lub udziałów w tych spółkach mają inne spółki handlowe, w których udział podmiotów wymienionych w pkt. 1) wynosi 100% kapitału zakładowego lub 100% liczby akcji lub udziałów.

3. Możliwe formy zabezpieczenia:

1) gwarancja bankowa,

2) poręczenie,

3) zastaw rejestrowy,

4) hipoteka na nieruchomości,

5) przelew (cesja) wierzytelności,

6) przelew (cesja) wierzytelności z rachunku bankowego lub blokada środków pieniężnych na rachunku bankowym lub depozytów bankowych,

7) kaucja pieniężna,

8) inne dopuszczone prawem i uzgodnione z Funduszem formy zabezpieczenia wierzytelności.

4. W zależności od sytuacji finansowej Beneficjenta, Fundusz żąda określonego zabezpieczenia.

5. Hipoteka jako zabezpieczenie całości pożyczki winna być ustanowiona na nieruchomościach o wartości odpowiadającej co najmniej 150% kwoty pożyczki, z wyjątkiem jednostek samorządu terytorialnego i spółek, których właścicielem większościowym jest jednostka samorządu terytorialnego, gdzie wartość zabezpieczenia ma wynosić nie mniej niż 130% kwoty pożyczki.
Przed ustanowieniem zabezpieczenia w formie hipoteki powinien zostać sporządzony operat szacunkowy (wycena) przez rzeczoznawcę majątkowego.

6. Koszty związane z zawarciem lub zmianą umowy pożyczki, w tym z ustanowieniem i zwolnieniem zabezpieczenia umowy pożyczki, pokrywa Beneficjent.
 

§ 15

1. W przypadku poręczenia spłaty pożyczki wymagane jest posiadanie przez poręczyciela zdolności do spłaty pożyczki zaciągniętej przez Beneficjenta wraz z odsetkami i w terminach przewidzianych w umowie pożyczki.
2. W przypadku utraty zdolności spłaty pożyczki przez poręczyciela, Beneficjent zobowiązany jest niezwłocznie przedstawić propozycję nowego zabezpieczenia spłaty pożyczki.
 

§ 16

Umowa pożyczki określa w szczególności:

1) kwotę pożyczki oraz wysokość i warunki oprocentowania,

2) termin rozpoczęcia i zakończenia dofinansowanego zadania, planowany efekt rzeczowy i ekologiczny oraz sposób i termin udokumentowania osiągnięcia efektu rzeczowego i ekologicznego,

3) termin wypłaty pożyczki lub poszczególnych transz,

4) sposób udokumentowania poniesionych wydatków i kosztów oraz sposób i termin rozliczenia zadania,

5) termin zwrotu pożyczki wraz z oprocentowaniem,

6) zakres uprawnień Funduszu związanych z kontrolą wykorzystania udzielonej pożyczki i zabezpieczeniem jej zwrotu,

7) szczególne obowiązki Beneficjenta wynikające z „Zasad …”,

8) okoliczności uzasadniające wypowiedzenie umowy,

9) konsekwencje rozwiązania umowy oraz konsekwencje niewykonania przez Beneficjenta obowiązków umownych i niedotrzymania określonych umową terminów,

10) zastrzeżenie możliwości wstrzymania przez Fundusz wypłaty kolejnej transzy pożyczki, jeżeli kondycja finansowa Beneficjenta wskazuje, że spłata pożyczki staje się wątpliwa a fakt ten nie był znany Funduszowi w chwili zawarcia umowy,

11) obowiązek zachowania trwałości projektu.

 

§ 17

1. Fundusz zastrzega sobie prawo:

1) przekwalifikowania pożyczki na oprocentowaną w wysokości równej zmiennej stopie odsetek ustawowych, w przypadku:

a) wykorzystania pożyczki niezgodnie z przeznaczeniem, określonym w załączonym harmonogramie rzeczowo – finansowym,

b) nieprzystąpienia lub odstąpienia przez Beneficjenta lub osobę, działającą w jego imieniu od realizacji zadania lub jego części, na które została udzielona pożyczka,

c) nieosiągnięcia założonego efektu ekologicznego, określonego w umowie,

d) niedotrzymania terminów, określonych w umowie,

e) innych okoliczności przewidzianych w umowie pożyczki;

2) wypowiedzenia części lub całości pożyczki w przypadku:

a) utraty przez Beneficjenta zdolności do spłaty pożyczki,

b) nieterminowej spłaty rat kapitałowych pożyczki i odsetek,

c) wykorzystania pożyczki niezgodnie z przeznaczeniem, określonym w harmonogramie rzeczowo-finansowym,

d) stwierdzenia, że dokumenty, na podstawie których zawarto umowę pożyczki zawierają nieprawdziwe dane,

e) obniżenia się realnej wartości złożonego zabezpieczenia,

f) niespełnienia warunków udzielenia pożyczki lub niewywiązania się przez Beneficjenta ze zobowiązań zawartych w umowie,

g) wydzierżawienia, likwidacji, sprzedaży majątku trwałego, sfinansowanego z udziałem środków Funduszu w ciągu 5 (pięciu) lat od dnia zakończenia zadania,

h) podziału, likwidacji lub ogłoszenia upadłości Beneficjenta,

i) innych okoliczności przewidzianych w umowie pożyczki.

2. W uzasadnionych przypadkach, Zarząd może zezwolić na wydzierżawienie lub inną formę przekazania majątku sfinansowanego ze środków Funduszu.

3. Fundusz wstrzymuje finansowanie w przypadku, gdy Beneficjent przestanie wywiązywać się z warunków umowy, wskazując jednocześnie ostateczny termin dla uregulowania zaległych płatności lub likwidacji innych nieprawidłowości. Jeżeli Beneficjent nie zastosuje się w ustalonym terminie do wezwania Funduszu, Fundusz stosuje sankcje wynikające z umowy pożyczki i przepisów prawa, aż do wypowiedzenia umowy włącznie.

4. Termin wypowiedzenia umowy pożyczki wynosi 14 (czternaście) dni. W razie wypowiedzenia umowy pożyczki cała niespłacona kwota staje się natychmiast wymagalna wraz z odsetkami.

ROZDZIAŁ III. ZASADY UMARZANIA POŻYCZEK

 

§ 18

1. Beneficjent może złożyć wniosek o umorzenie części pożyczki po spłacie minimum 50% pożyczonego kapitału, zgodnie z zawartą umową pożyczki.
2. Na wniosek Beneficjenta, Fundusz może umorzyć część pożyczki do wysokości:

1) 30% kwoty wykorzystanej pożyczki w przypadku realizacji zadań:

− związanych z ochroną wód z wyjątkiem budowy przydomowych oczyszczalni ścieków,

− związanych z modernizacją kotłowni lub systemu ogrzewania w przypadku zmiany rodzaju paliwa,

− związanych z nabywaniem, utrzymywaniem, obsługą i zabezpieczeniem specjalistycznego sprzętu i urządzeń technicznych – służących wykonywaniu zadań na rzecz ochrony środowiska i gospodarki wodnej,

2) 20% kwoty wykorzystanej pożyczki w przypadku realizacji zadań:

− dotyczących budowy przydomowych oczyszczalni ścieków,

− dotyczących zastosowania odnawialnych źródeł energii z wyjątkiem zadań dotyczących zastosowania instalacji fotowoltaicznej do produkcji energii elektrycznej na własny użytek, instalacji solarnej lub montażu rekuperatorów,

3) 10% kwoty wykorzystanej pożyczki w przypadku realizacji:

− zadań dotyczących zastosowania instalacji fotowoltaicznej do produkcji energii elektrycznej na własny użytek,

− zadań dotyczących zastosowania instalacji solarnej,

− montażu rekuperatorów,

4) 15% kwoty wykorzystanej pożyczki w przypadku realizacji pozostałych zadań

– pod łącznie spełnionymi warunkami: terminowego wykonania zadań i osiągnięcia planowanych efektów.

3. Umorzeniu nie podlegają:

1) pożyczki w przypadku dużej efektywności ekonomicznej przedsięwzięcia podlegającego ocenie zgodnie z „Kryteriami wyboru przedsięwzięć finansowanych ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie” udzielane z uwagi na efekt ekologiczny (oszczędność energii lub ograniczenie emisji);

2) pożyczki na finansowanie zadań związanych z remontem urządzeń służących ochronie środowiska i gospodarki wodnej;

3) pożyczki na finansowanie zadań dotyczących produkcji energii z zastosowaniem OZE w przypadku, gdy produkcja energii przekracza o 10% roczne zapotrzebowanie beneficjenta;

4) pożyczki na finansowanie wymiany lub zakupu linii produkcyjnej (technologicznej), przynoszącej korzyść finansową podlegającą ocenie zgodnie z „Kryteriami wyboru przedsięwzięć finansowanych ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie”, udzielane z uwagi na efekt ekologiczny (oszczędność energii lub ograniczenie emisji);

5) pożyczki przeznaczone na zachowanie płynności finansowej (pożyczki płatnicze);

6) pożyczki udzielane na realizację zadania, na które Beneficjent otrzymał jednocześnie dotację, zgodnie z § 1 ust. 2 „Zasad …”.

4. Umorzeniu nie podlegają odsetki od umarzanej pożyczki. Podlegają one spłacie w pełnej wysokości ustalonej umową w terminie określonym w uchwale o umorzeniu.
5. Niedotrzymanie warunków umorzenia określonych w uchwale Zarządu lub Rady Nadzorczej WFOŚiGW w Krakowie, skutkuje brakiem możliwości wykonania decyzji o umorzeniu.
 

§ 19

1. Maksymalne umorzenie, o którym mowa w § 18 ust. 2 „Zasad …” ulega obniżeniu od wartości o których mowa w § 18 ust 2, w zależności od udziału dotacji pochodzącej z innych źródeł, gdy dotacja w całkowitym koszcie zadania wynosi:

1) 10% ≤ dotacja < 20% – obniża się umorzenie o 15 punktów procentowych,

2) 20% ≤ dotacja < 40% – obniża się umorzenie o 20 punktów procentowych,

3) 40% ≤ dotacja < 60% – obniża się umorzenie o 25 punktów procentowych,

4) dotacja ≥ 60% – umorzenie nie przysługuje.

Nie dotyczy umów pożyczek zawartych po dniu 01.01.2025 r.
2. Przy określaniu wielkości umorzenia części pożyczki zostanie uwzględniona terminowość spłat rat kapitałowych pożyczki i odsetek oraz wielkość uzyskanych odsetek (min. 10% kapitału):

a) jeżeli łączne opóźnienie w spłacie rat kapitałowych lub odsetek w okresie spłaty pożyczki przekroczyło 20 (dwadzieścia) dni, to za każde następne rozpoczęte 10 (dziesięć) dni opóźnienia w spłacie rat kapitałowych lub odsetek dodatkowo obniża się umorzenie pożyczki o 1 (jeden) punkt procentowy, od wartości o których mowa w § 18 ust 2;

b) jeżeli odsetki na dzień rozpatrywania wniosku o umorzenie stanowią mniej niż 10% pożyczonego kapitału, to umorzenie będzie obniżane o 2,50 punktu procentowego od wartości o których mowa w § 18 ust 2 za każdy brakujący procent w przypadku jednostek samorządu terytorialnego, a 3,00 punkty procentowe od wartości o których mowa w § 18 ust 2 dla pozostałych Beneficjentów.

3. Nieterminowe dostarczenie do Funduszu protokołu odbioru końcowego zadania lub dokumentów potwierdzających osiągnięcie efektu ekologicznego przez Beneficjenta skutkuje zmniejszeniem przyznanego umorzenia pożyczki o 5 (pięć) punktów procentowych, od wartości o których mowa w § 18 ust 2.
4. Druga i każda kolejna zmiana w umowie pożyczki polegająca na przesunięciu terminu zakończenia zadania i/lub terminu osiągnięcia efektu ekologicznego wprowadzona na wniosek Pożyczkobiorcy skutkuje zmniejszeniem przyznanego umorzenia pożyczki o 5 (pięć) punktów procentowych, od wartości o których mowa w § 18 ust 2.
5. Maksymalne umorzenie pożyczki dla jednostek samorządu terytorialnego nie może przekroczyć kwoty:

a) 750.000,00 zł dla gmin o wartości wskaźnika G określonego dla roku poprzedzającego rok przyznania umorzenia pożyczki poniżej 1594,81 i dla powiatów o wartości wskaźnika P określonego dla roku poprzedzającego rok przyznania umorzenia pożyczki poniżej 299,58;

b) 500.000,00 zł dla pozostałych jednostek samorządu terytorialnego.

6. Maksymalne umorzenie pożyczki dla pozostałych Beneficjentów nie może przekroczyć kwoty 250.000,00 zł.
7. Kwota przyznanego umorzenia nie może przekroczyć sumy odsetek od pożyczonego kapitału spodziewanych do spłaty za cały okres pożyczki.
 

§ 20

1. W przypadku gdy Rada Nadzorcza zatwierdziła wniosek Zarządu o przyznanie pożyczki, Rada Nadzorcza jest organem właściwym do zatwierdzenia wniosku Zarządu o jej umorzenie.
2. Ostateczna decyzja o przyznaniu umorzenia oraz o wysokości umorzenia podejmowana jest przez właściwy organ Funduszu, w granicach maksymalnego dopuszczalnego umorzenia i z uwzględnieniem spełnienia warunków umorzenia, oraz z zastosowaniem § 2 ust. 1 „Zasad…”, tj. w zależności od możliwości finansowych Funduszu. Decyzja podejmowana jest tylko raz w ramach danej umowy pożyczki.

ROZDZIAŁ IV. ZASADY UDZIELANIA DOTACJI

 

§ 21

Dofinansowanie w formie dotacji udzielane jest w ramach osobno ogłaszanych programów i na warunkach w nich określonych.
 

§ 22

Podatek od towarów i usług (VAT) w ramach realizowanego przedsięwzięcia jest kosztem kwalifikowanym tylko wówczas, gdy jest on faktycznie i ostatecznie ponoszony przez Beneficjenta, a Beneficjent nie ma prawnej możliwości odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego w jakiejkolwiek części, zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług. Podatek VAT, który można odliczyć, nie może być uznany za kwalifikowany, nawet jeżeli nie został faktycznie odzyskany przez Beneficjenta. Oznacza to, że w przypadkach, gdy Beneficjent może odliczyć podatek VAT, ale rezygnuje z tej możliwości, podatek VAT nie jest kosztem kwalifikowanym.
 

§ 23

1. Umowa dotacji określa w szczególności:

1) kwotę udzielonej pomocy finansowej i jej udział procentowy w całości zadania,

2) termin rozpoczęcia i zakończenia zadania oraz planowany efekt rzeczowy i ekologiczny – przy uwzględnieniu wymogów wynikających z art. 132 i art. 150 w zw. z art. 127 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1270 z późn. zm.) oraz sposób i termin udokumentowania osiągnięcia efektu rzeczowego i ekologicznego,

3) uprawnienia Funduszu w zakresie kontroli wykorzystania udzielonej pomocy finansowej oraz sposób zabezpieczenia jej ewentualnego zwrotu,

4) sposób udokumentowania poniesionych wydatków i kosztów oraz warunki wypłaty dofinansowania,

5) szczególne obowiązki Beneficjenta wynikające z niniejszych „Zasad…”,

6) okoliczności uzasadniające wypowiedzenie umowy,

7) konsekwencje rozwiązania umowy oraz niewykonania przez Beneficjenta obowiązków umownych,

8) obowiązek zachowania trwałości projektu.

2. Wszelkie koszty i opłaty związane z zawarciem i realizacją umowy ponosi Beneficjent.
 

§ 24

Fundusz może wypowiedzieć umowę dotacji i zażądać jej zwrotu w całości lub w części wraz odsetkami określonymi w umowie w wypadku, gdy:

1) Beneficjent odstąpił od jej realizacji,

2) dotacja lub jej część została wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem określonym w umowie lub z naruszeniem zobowiązań umownych w zakresie trwałości projektu lub zakazu podwójnego finansowania,

3) nie został osiągnięty planowany efekt ekologiczny lub rzeczowy określony w umowie dotacji,

4) Beneficjent nie złożył wymaganych dokumentów do rozliczenia dotacji w terminie. O terminie złożenia dokumentów do rozliczenia decyduje data wpływu wersji papierowej ww. dokumentów do Funduszu na dziennik podawczy, a w przypadku ePUAP – data wpływu na skrzynkę podawczą ePUAP Funduszu,

5) Beneficjent nie dotrzymał innych warunków zastrzeżonych w umowie.

 

§ 25

1. W wypadku nieprzestrzegania przez Beneficjenta warunków określonych w umowie dotacji Fundusz może wstrzymać dalsze finansowanie, a także zażądać jego zwrotu w całości lub w części wraz z odsetkami określonymi w umowie.
2. Strony mogą uzgodnić nowe warunki umowy w wypadku zaistnienia okoliczności zmieniających warunki realizacji zadania, na które nie miały wpływu mimo zachowania należytej staranności, a także w innych uzasadnionych wypadkach, zgodnie z § 6 ust. 14 „Zasad…”.
3. Strony mogą w każdym czasie rozwiązać umowę w drodze pisemnego porozumienia.

ROZDZIAŁ V. SZCZEGÓŁOWE WARUNKI OTRZYMANIA POMOCY FINANSOWEJ NA WYBRANE ZADANIA DLA PAŃSTWOWYCH JEDNOSTEK BUDŻETOWYCH (PJB)

 

§ 26

Na podstawie Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2010 r. w sprawie gospodarki finansowej Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1991), celem uregulowania zasad przekazywania środków państwowym jednostkom budżetowych za pośrednictwem rezerwy celowej budżetu państwa na zadania z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej ze środków Wojewódzkiego Funduszu, wprowadza się do stosowania jednolite zasady postępowania.
 

§ 27

Wnioski o dofinansowanie zadań

1. Kierownicy pjb składają wnioski o dofinansowanie w terminie do dnia 31 marca każdego roku, poprzedzającego rok budżetowy, w którym rozpoczyna się finansowanie zadań.
2. Wnioski o dofinansowanie składane są na formularzach obowiązujących w Funduszu według wzorów zatwierdzonych przez Zarząd.
3. Zakres oceny formalnej i merytorycznej określają „Procedury wyboru przedsięwzięć finansowanych ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie” i „Kryteria wyboru przedsięwzięć finansowanych ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie”.
 

§ 28

Tworzenie listy zadań zakwalifikowanych do dofinansowania

1. Ocena merytoryczna zadania dokonywana jest w formie karty oceny wniosku obowiązującej w Funduszu dla danej dziedziny.
2. Zarząd w terminie do dnia 25 maja każdego roku zatwierdza projekty list zadań zakwalifikowanych do dofinansowania w roku następnym.
3. Do dnia 31 maja każdego roku, poprzedzającego rok budżetowy, którego dotyczą złożone wnioski o dofinansowanie zadań, przekazuje się właściwym dysponentom części budżetowych projekty list zadań zakwalifikowanych do dofinansowania wraz z informacjami o kwotach dostępnych środków przyznanych tym dysponentom, obejmujących również zobowiązania z umów zawartych w okresach poprzednich.
4. Dysponenci części budżetowych dokonują weryfikacji przedłożonych list i przekazują do Funduszu uzgodnione listy zadań zakwalifikowanych do dofinansowania w ramach dostępnych środków.
5. W przypadku dokonania uzgodnień, o których mowa w ust. 2 w kwotach innych niż określone we wniosku, kierownik pjb składa korektę zakresu finansowo-rzeczowego.
6. Fundusz przygotowuje ostateczną listę zadań zakwalifikowanych do dofinansowania na podstawie uzgodnionych list oraz złożonych korekt zakresu rzeczowo-finansowego i kieruje ją do zatwierdzenia przez Zarząd.
7. Zarząd prezentuje listę na posiedzeniu Rady Nadzorczej celem zapoznania Członków Rady Nadzorczej o planowanych do dofinansowania zadaniach.
8. Harmonogram prac nad projektem ustawy budżetowej może wpływać na zmianę terminów określonych powyżej.
9. Po zatwierdzeniu ostatecznej listy zadań zakwalifikowanych do dofinansowania, państwowe jednostki budżetowe, których zadania nie znalazły się na liście, o której mowa w § 28 ust. 6, otrzymują informację w formie pisemnej.
 

§ 29

Umowy o realizację zadań znajdujących się na listach zadań zakwalifikowanych do dofinansowania

1. Po zatwierdzeniu ostatecznej listy zadań zakwalifikowanych do dofinansowania oraz po uchwaleniu przez Radę Nadzorczą planu działalności na rok następny zostają podjęte uchwały o przyznaniu dofinansowania.
2. Umowę sporządza się po złożeniu przez pjb dokumentów wskazanych w piśmie informującym o przyznaniu dofinansowania.
 

§ 30

Realizacja umowy

1. Pjb składa do Funduszu wniosek o uruchomienie środków z rezerwy celowej, którego wzór stanowi załącznik do umowy dofinansowania.
2. Ostatni wniosek, o którym mowa w ust. 1, pjb musi złożyć w terminie do 45 dni kalendarzowych (a w uzasadnionych przypadkach do 30 dni kalendarzowych) przed upływem terminów, o których mowa w art. 154 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1270 z późn. zm.).
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 weryfikowany jest przez Fundusz w terminie 7 dni roboczych.
4. Pozytywnie zweryfikowany wniosek podlega zaakceptowaniu przez osoby upoważnione ze strony Funduszu. W przypadku pozytywnej weryfikacji wniosku sporządzana jest dyspozycja przelewu środków na rachunek dochodów budżetowych.
5. W terminie 5 dni roboczych od dnia zaakceptowania wniosku, Fundusz przekazuje wniosek właściwemu dysponentowi części budżetowej.
6. Środki finansowe przekazuje się na rachunek bieżący dochodów budżetowych ministra właściwego ds. klimatu i środowiska w wysokości wynikającej z zaakceptowanego wniosku o uruchomienie środków z rezerwy celowej oraz z dyspozycji, o której mowa w ust. 4 – w terminie 5 dni od dnia ich akceptacji.
7. Fundusz informuje właściwego ministra ds. finansów publicznych i ministra właściwego ds. klimatu i środowiska o przekazaniu środków na dochody budżetu państwa, w terminie 5 dni roboczych od dnia przekazania środków, wskazując zadania realizowane przez pjb, w celu ich dofinansowania.
8. Po zakończeniu realizacji zadania lub jego części, pjb składa w Funduszu dokumenty potwierdzające jego wykonanie zgodnie z warunkami umowy.
 

§ 31

Zmiana listy zadań zakwalifikowanych do dofinansowania

1. Zmiany list zadań zakwalifikowanych do dofinansowania są uzgadniane przez Fundusz z właściwymi dysponentami części budżetowych.
2. Fundusz może zwiększyć dofinansowanie lub przyznać dodatkowe dofinansowanie na dany rok kalendarzowy dla państwowych jednostek budżetowych, które znajdują się na liście zadań zakwalifikowanych do dofinansowania na ten rok.
 

§ 32

Szczegółowe warunki dofinansowania wybranych zadań

1. Wspomaganie zadań służących ochronie środowiska i gospodarce wodnej, wynikające z zasady zrównoważonego rozwoju zgodnie z polityką ochrony środowiska, realizowane przez Inspekcję Ochrony Środowiska – do 75% kosztów kwalifikowanych.
2. Realizacja przedsięwzięć związanych z ochroną i przywracaniem chronionych gatunków roślin lub zwierząt – do 75% kosztów kwalifikowanych.
3. Opracowywanie planów ochrony dla obszarów podlegających ochronie na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1336 z późn. zm.) oraz prowadzenie monitoringu przyrodniczego – do 75% kosztów kwalifikowanych.
4. Realizacja pozostałych zadań związanych z ochroną środowiska – do 50% kosztów kwalifikowanych (w tym finansowanie zakupu samochodów elektrycznych, infrastruktury ładowania).
 

§ 33

Do spraw nieuregulowanych w § 26-32 „Zasad …” odpowiednie zastosowanie znajdują przepisy Kodeksu cywilnego oraz „Zasady finansowania zadań ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie” z wyłączeniem § 4 ust. 4 i ust. 6 „Zasad…”.

ROZDZIAŁ VI. PRZEPISY KOŃCOWE I PRZEJŚCIOWE

 

§ 34

1. Niniejsze „Zasady…” ulegają zmianie w trybie obowiązującym dla ich ustalenia.
2. Do umorzeń pożyczek stosuje się „Zasady…” obowiązujące na dzień złożenia wniosku o umorzenie.
3. § 11 ust. 1 „Zasad …” znajduje zastosowanie do umów pożyczek zawartych od dnia 1 listopada 2018 r.; do umów zawartych przed dniem 1 listopada 2018 r. stosuje się oprocentowanie zgodne z „Zasadami…” ustalonymi uchwałą Nr 222-2017 Rady Nadzorczej WFOŚiGW w Krakowie z dnia 29 listopada 2017 r., z uwzględnieniem § 41 ust. 3 i 4 tamtych „Zasad…”.
4. § 11 ust. 2-3 „Zasad …” w zakresie wskaźnika dla stopy redyskonta weksli ogłaszanej przez NBP znajduje zastosowanie do umów pożyczek zawartych po dniu 1 listopada 2018 r.
5. § 19 ust. 4 „Zasad…” znajduje zastosowanie do wniosków o zmianę umowy pożyczki złożonych po dniu 1 stycznia 2018 r.

ROZDZIAŁ VII. SŁOWNIK POJĘĆ

 

Pojęcia użyte w niniejszym dokumencie oznaczają:
 

BENEFICJENT – podmiot, który zawarł umowę z Funduszem na realizację zadania z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej.
 
CAŁKOWITY KOSZT ZADANIA – suma wszystkich kosztów ponoszonych do momentu zakończenia zadania, wyrażona w wartościach brutto.
 
EFEKT EKOLOGICZNY – korzyści dla środowiska wynikające z realizacji danego zadania.
 
EFEKT RZECZOWY – rezultat rzeczowy uzyskiwany w wyniku realizacji zadania.
 
FUNDUSZ – Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie.
 
HOSPICJUM – instytucja funkcjonująca w ramach systemu opieki zdrowotnej, stosująca metody opieki paliatywnej i przeznaczona dla pacjentów przewlekle oraz nieuleczalnie chorych.
 
PODMIOT LECZNICZY:

1) przedsiębiorcy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2017 r. poz. 2168 poz. 646) we wszelkich formach przewidzianych dla wykonywania działalności gospodarczej, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej,

2) samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej,

3) jednostki budżetowe, w tym państwowe jednostki budżetowe tworzone i nadzorowane przez Ministra Obrony Narodowej, ministra właściwego do spraw wewnętrznych, Ministra Sprawiedliwości lub Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, posiadające w strukturze organizacyjnej ambulatorium, ambulatorium z izbą chorych lub lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, pielęgniarkę podstawowej opieki zdrowotnej lub położną podstawowej opieki zdrowotnej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 października 2017 r. o podstawowej opiece zdrowotnej (Dz. U. poz. 2217),

4) instytuty badawcze, o których mowa w art. 3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1158, 1452 i 2201),

5) fundacje i stowarzyszenia, których celem statutowym jest wykonywanie zadań w zakresie ochrony zdrowia i których statut dopuszcza prowadzenie działalności leczniczej,

5a) posiadające osobowość prawną jednostki organizacyjne stowarzyszeń, o których mowa w pkt 5,

6) osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania,

7) jednostki wojskowe

– w zakresie, w jakim wykonują działalność leczniczą.
 
JEDNOSTKOWE KOSZTY OSIĄGNIĘCIA EFEKTU EKOLOGICZNEGO – wskaźniki stosowane przez Fundusz do obliczenia możliwego poziomu dofinansowania zadania, określone w “Katalogu kosztów kwalifikowanych oraz jednostkowych kosztach osiągnięcia efektu ekologicznego Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie”.
 
JST – jednostki samorządu terytorialnego.
 
KOMPLEKSOWY PROJEKT TERMOMODERNIZACYJNY – docieplenie ścian i stropów wraz z wymianą kotłowni lub docieplenie ścian i stropów, jeżeli istnieje już kotłownia zmodernizowana.
 
KOSZTY KWALIFIKOWANE – część kosztów zadania, które są uznawane przez Fundusz i brane pod uwagę przy udzielaniu pomocy finansowej.
 
KOSZTY KWALIFIKOWANE NETTO – koszty kwalifikowane bez podatku VAT.
 
KOSZTY NIEKWALIFIKOWANE – koszty związane z realizacją zadania, niestanowiące kosztu kwalifikowanego, a które stanowią koszty własne Beneficjenta.
 
KATALOG KOSZTÓW KWALIFIKOWANYCH ORAZ JEDNOSTKOWYCH KOSZTÓW OSIĄGNIĘCIA EFEKTU EKOLOGICZNEGO – określa koszty, które mogą być objęte dofinansowaniem ze środków WFOŚiGW w Krakowie w ramach udzielanych pożyczek, dotacji, przekazania środków państwowym jednostkom budżetowym, jeżeli są niezbędne do osiągnięcia efektu ekologicznego i rzeczowego oraz mogą zostać rozliczone w ramach udziału własnego.
 
KRYTERIA – ustalone przez Radę Nadzorczą warunki, którymi kieruje się Fundusz przy wyborze i ocenie przedsięwzięć, na które udzielana jest pomoc finansowa.
 
LISTA PRZEDSIĘWZIĘĆ PRIORYTETOWYCH – lista przedsięwzięć priorytetowych na dany rok zatwierdzana przez Radę Nadzorczą, sporządzona na podstawie propozycji zadań do realizacji zgłoszonych przez potencjalnych Beneficjentów i poddanych analizie zgodności z „Zasadami…”, ze Wspólną Strategią Działania Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i wojewódzkich funduszy ochrony środowiska.
 
OSP – Ochotnicza Straż Pożarna.
 
POMOC FINANSOWA – finansowanie ze środków Funduszu działalności z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej w formie m.in. oprocentowanych pożyczek, dotacji, nagród za działalność na rzecz ochrony środowiska i gospodarki wodnej niezwiązaną z wykonywaniem obowiązków pracowników administracji rządowej i samorządowej oraz finansowania przedsięwzięć i zadań w zakresie ochrony środowiska i gospodarki realizowanych przez państwowe jednostki budżetowe.
 
PJB – państwowe jednostki budżetowe.
 
POŻYCZKA PŁATNICZA – pożyczka przeznaczona na zachowanie płynności finansowej przedsięwzięcia współfinansowanego ze środków europejskich.
 
PROCEDURY – sposób postępowania ustalony dla potrzeb związanych z dokonywaniem oceny i wyboru zadań, na które udzielana jest pomoc finansowa w Funduszu, opisany w “Procedurach wyboru przedsięwzięć finansowanych ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie”.
 
PRZEDSIĘWZIĘCIE KOMERCYJNE – przedsięwzięcie podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą o charakterze zarobkowym, prowadzone w sposób zorganizowany i ciągły, bez względu na formę organizacyjno-prawną.
 
PRZEDSIĘWZIĘCIE NIEKOMERCYJNE – przedsięwzięcie, w ramach którego Beneficjent nie osiąga zysku.
 
RADA NADZORCZA – Rada Nadzorcza Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie.
 
STOPA DYSKONTOWA – wyrażona w procentach zmiana wartości pieniądza w czasie, czyli sprowadzenie przyszłego kapitału do wartości kapitału bieżącego.
 
STOPA REDYSKONTA WEKSLI (s.r.w.) – cena, w jakiej bank centralny udziela kredytów bankom komercyjnym ustalana przez Radę Polityki Pieniężnej i ogłaszana w Dzienniku Urzędowym Narodowego Banku Polskiego.
 
ŚRODKI WŁASNE – środki finansowe, które Beneficjent deklaruje jako własny udział w realizacji zadania. Do środków własnych zalicza się środki pozyskane z innych źródeł oraz wolontariat.
 
TRWAŁOŚĆ PROJEKTU – okres, w którym należy zachować w niezmienionej formie i wymiarze efekty projektu dofinansowanego ze środków Funduszu. Trwałość projektu wynosi 5 lat od daty zakończenia realizacji projektu, wskazanej w umowie.
 
USTAWA – ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2556 z późn. zm.).
 
WNIOSKODAWCA – podmiot składający do Funduszu wniosek o przyznanie pomocy finansowej na realizację określonego we wniosku zadania z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej, wykazanego w Ustawie.
 
WSKAŹNIK G – wskaźnik dochodów podatkowych w przeliczeniu na jednego mieszkańca dla poszczególnych gmin, stanowiący podstawę do wyliczenia rocznych kwot części wyrównawczej subwencji ogólnej i wpłat dla gmin, powiatów i województw, według zasad określonych w ustawie z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2267 z późn. zm.), publikowany na stronie internetowej ministra właściwego do spraw finansów.
 
WSKAŹNIK P – wskaźnik dochodów podatkowych w przeliczeniu na jednego mieszkańca dla poszczególnych powiatów, stanowiący podstawę do wyliczenia rocznych kwot części wyrównawczej subwencji ogólnej i wpłat dla gmin, powiatów i województw, według zasad określonych w ustawie z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2267 z późn. zm.), publikowany na stronie internetowej ministra właściwego do spraw finansów.
 
ZARZĄD – Zarząd Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie.
 
ZASADY – ustalone przez Radę Nadzorczą „Zasady finansowania zadań ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie”.

 
 

Zasady finansowania zadań (obowiązujące w roku 2024):


Facebook Twitter Youtube LinkedIn Instagram

Ta strona używa cookies i podobnych technologii. Chcąc dalej korzystać ze strony musisz zaakceptować politykę prywatności.

Akceptuję

Zaktualizowaliśmy politykę prywatności.

Przejdź i przeczytaj