Czyste Powietrze w praktyce
Szkolenie dla małopolskich samorządów pn. „Nowa odsłona programu Czyste Powietrze w praktyce” zgromadziło w Krakowie niemal 200 uczestników z całego województwa. Prezentacjom oraz relacjom z rozliczeń i przeprowadzanych kontroli towarzyszyła gorąca dyskusja.
AKTYWNIE I INTENSYWNIE
Było dynamicznie i bardzo merytorycznie. Uczestnicy spotkania z zaangażowaniem odnosili się do wszystkich prezentacji, zarówno dotyczących zasad programowych nowej odsłony „Czystego Powietrza”, jak i mechanizmów kontroli oraz – budzących ogromne zainteresowanie – wykrytych nieprawidłowości. Aktywność osób biorących udział w szkoleniu nie może jednak dziwić, na spotkanie przybyli bowiem wyłącznie praktycy, na co dzień operujący w obszarze wniosków i rozliczeń inwestycji w ramach programu „Czyste Powietrze”.
OPERATORZY GMINNI
O zmianach w regulacjach dotyczących dotacji termomodernizacyjnych i wprowadzeniu roli Operatorów mówiły Justyna Jesionek, dyrektor Departamentu ds. Programu Czyste Powietrze oraz Monika Sarga-Gaczyńska, kierownik Zespołu ds. Operatorów Programu Czyste Powietrze Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie. Do dziś porozumienia w sprawie pełnienia roli Operatorów podpisało 91 gmin, kolejne 20 są w trakcie przygotowań (ale z pewnością będzie ich więcej, nabór dla gmin nadal jest otwarty).
AUDYTY I KONTROLE
Mechanizm przeprowadzanych kontroli, ich przebieg oraz wykrywane najczęściej nieprawidłowości zreferowała uczestnikom Izabela Radziszewska z Zespołu Kontroli WFOŚiGW w Krakowie. Ta część szkolenia przebiegała w ogromnym skupieniu i z wnikliwą obserwacją przedstawicieli gmin. Audytor energetyczny Maciej Pacholec opowiedział o tym, jak czytać audyty i niezmiernie ważny dla beneficjentów Dokument Podsumowujący Audyt Energetyczny.
JAK TO ROBIĆ DOBRZE?
Nie mogło zabraknąć także Piotra Janowskiego oraz Bartłomieja Widły, duetu znakomitych ekspertów w zakresie programu „Czyste Powietrze” (to ich zespoły zajmują się umowami i rozliczeniami dotacji). Pierwszy z nich szczegółowo instruował, jak unikać najczęstszych błędów we wnioskach, drugi natomiast wskazał najskuteczniejsze i najbardziej merytoryczne formy ich rozliczenia.